Sara van Gennip

1987 Nederland

Voorgedragen door Jeannette Smit, directeur Theater Bellevue.

sara-van-gennip Sara van Gennip schreef eerder korte toneelteksten voor talentontwikkelingsprogramma’s van onder andere Festival Boulevard, De Tekstsmederij en Over het IJ. In al die eenakters van vijftien tot dertig minuten ontwikkelde ze een eigen stijl geïnspireerd door de klassieke Griekse theaterteksten. Van Gennip wisselt dialoog af met koorstukken en behandelt maatschappelijke thema’s via heroïsche personages. De lunchvoorstelling De Furie, wordt haar eerste toneeltekst van een uur.
De Furie gaat over twee vrouwen die na de zoveelste aanranding overgaan tot actie. Een daad groot genoeg om de wereld te laten zien dat vrouwen dit niet hoeven te pikken. Ze kapen een trein en gijzelende conducteur, een lieve zachtaardige jongen die veel begrip toont voor hun standpunt, het met ze eens is en maar al te graag meewerkt. Na een dag is de buitenwereld zo opgehitst door de media dat devrouwen zich gedwongen voelen de conducteur ook echt iets aan te doen.
Het wordt een tekst over engagement, daadkracht van de nieuwe generatie en de vraag hoe groot een daad moet zijn om betekenis te hebben. Van Gennip maakt van de twee vrouwen helden van Griekseproporties: larger then life, met een groot bewustzijn van goed en kwaad en alle morele dilemma’s. Hun gijzelaar is een iets te gretige martelaar. De media, de stem van buitenaf, wordt het koor. Maar waar het koor bij de klassieke Grieken een objectief en duidend instituut is, is het in dit stuk een manipulerendestem. Zo onderzoekt ze de actualiteit van de elementen van het (Griekse) oerverhaal.
Het schrijven van een repertoire tekst, die de actualiteit ontstijgt en ook van meerwaarde is voor regisseurs in de toekomst, kost veel tijd en concentratie. Vaak moeten schrijvers hun grote projecten tussen allemaal kleine projecten door doen, die sneller geld opleveren. Dat gaat ten koste van de focus van de auteur en dus de kwaliteit van het werk. Een beurs als aanvulling op het honorarium, betekent in dit geval dat Sara nog twee maanden door kan werken, zonder ander werk te moeten accepteren. Daarom zouden we het geld graag direct in haar en haar schrijven investeren.